Eksplosive søkertall til studieretning med nullopptak i 2019

Fra venstre: Helga D. Ísfold Sigurðardóttir, førsteamanuensis og studieprogramansvarlig for Spill og opplevelsesteknologi på Nord universitet her med studentene Joakim Bye, Jan-Tore Sylten og Jane Atkinson.
Spill og opplevelsesteknologistudiet ved Nord har opplevd stor pågang fra både nasjonale og internasjonale søkere de siste årene. Selv om studiet åpenbart er svært populært, gikk det dessverre i år mot nullopptak. F.v: Helga D. Ísfold Sigurðardóttir, førsteamanuensis og studieprogramansvarlig her med studentene Joakim Bye, Jan-Tore Sylten og Jane Atkinson.

Bachelorstudiet for Spill og opplevelsesteknologi ved Nord universitet har på bare 9 år vokst fra å være et lite og relativt ukjent bachelorstudium, til å bli et ettertraktet, internasjonalt program. Før nullopptak ble vedtatt i mars hadde de allerede 555 søkere, og det var før søknadsfristen for EU/EØS og Norge var utløpt.

Helga D. Ísfold Sigurðardóttir, som er førsteamanuensis og studieprogramansvarlig forklarer at de har flere kontakter i bransjen, og at de har utviklet studiet i tett samarbeid med dem.

– Vi har spurt bransjen om hva som bør vektlegges for at våre studenter skal bli godt rustet til å få en fot innenfor, og så har vi prøvd å tilpasse studiet ut i fra tilbakemeldingene, som for øvrig har vært utelukkende positive. Internasjonale firmaer som Wargaming og Framestore kontakter oss nå og tilbyr internship. Så noe riktig må vi ha gjort for at så store aktører som dem ønsker våre studenter inn i staben sin.

Nord universitet kom først i kontakt med Wargaming, Framestore, CCP og flere kjente aktører fra bransjen på grunn av mediefestivalen &Action, som arrangeres hvert år på Steinkjer. Her kommer flere kjente navn og rekrutterere fra hele medieindustrien for å holde foredrag, workshops og snakke med studentene.

– En rekrutterer i Framestore sendte meg melding på LinkedIn ved en anledning med informasjon om at de hadde sju ledige internships. Bakgrunnen for dette var fordi vi nylig hadde gjennomført &Action, forteller spillstudent Jane Atkinson entusiastisk.

Jane trives veldig godt i Steinkjer og håper at med InnoCamp, vil det bli større muligheter for å få jobb i nærmiljøet.

– Da jeg først hørte om InnoCamp som konsept, syntes jeg det virket kjempespennende. Kanskje får jeg arbeid her? Kanskje slipper jeg å flytte på meg? Det er genialt at man kan snakke med flere bedrifter og få innspill på det det man jobber med. Jeg har troen på at nettopp dette kan bidra til flere samarbeidsprosjekter på tvers av både aktører og næringsklynger. Jeg gleder meg!

Et allsidig studie med fokus på hele prosessen fra konsept til sluttprodukt

Hun går for tiden første året på spill og opplevelsesteknologi og hadde hørt mye fint om kurset fra venner før hun søkte.

– Jeg ble veldig positivt overrasket. Man lærer seg alle prosessene med å lage et spill gjennom fag som Game Lab, Game Design, Programmering, 3D-kunst, Concept Art og så videre. Studiet dekker alt fra konsept til sluttprodukt, og vi lager et spill hvert semester.

Alt dette ser ut til å gi en form for avkastning, for Nord-studenter høster i tillegg priser fra både fjernt og nært.

– Norwegian Game Awards, for å nevne én, er den eneste prisutdelingen i Norge rettet mot spill. Der ble fire spill fra vårt bittelille program nominert. En av disse vant også de to største prisene, som er Game of the Year og Gamer’s Choice. I fjor vant Nord-studentene Game of the Year» også, og i 2017 vant de Design of the Year. Det er vi veldig stolte av, smiler Helga D. Ísfold Sigurðardóttir.

Utdannes ikke nok fagfolk for å møte behovet fra bransjen

Det er heller ikke mange universiteter i Norge som har både spill og opplevelsesteknologi kombinert i én og samme grad. Opplevelsesteknologi vil si interaktive muligheter som virtuell- og utvidet realitet. Denne teknologien brukes også innen store sektorer som utdanning, industri, reise, bygg- og eiendom og helse. Det er med andre ord et fagområde som er svært ettertraktet i dagens samfunn.

– Vi blir hele tiden bombardert av firmaer som driver med blant annet markedsføring og læringsløsninger. De ønsker at studentene våre skal være med på ulike prosesser. Det er positivt, men også litt skremmende når etterspørselen er så stor. Vi er rett og slett ikke mange nok til å møte behovet fra bransjen, sier Helga D. Ísfold Sigurðardóttir som også ønsker trekke frem kvaliteten på fakultetet.

– Vi ligger godt an, både når det gjelder førstekompetanse og arbeidserfaring innen spill og opplevelsesteknologi. I dag er vi godt over kravene til NOKUT, og vi har stor tro at med denne utviklingen vil kompetansenivået ligge på et enda høyere nivå i løpet av få år.

Personvernerklæring

Personvernerklæringen handler om hvordan denne nettsiden samler inn og bruker informasjon om besøkende. Erklæringen inneholder informasjon du har krav på når det samles inn opplysninger fra nettstedet vårt, og generell informasjon om hvordan vi behandler personopplysninger. Juridisk eier av nettsiden er behandlingsansvarlig for virksomhetens behandling av personopplysninger. Det er frivillig for de som besøker nettsidene å oppgi personopplysninger i forbindelse med tjenester som å motta nyhetsbrev og benytte del- og tipstjenesten. Behandlingsgrunnlaget er samtykke fra den enkelte, med mindre annet er spesifisert.

1. Webanalyse og informasjonskapsler (cookies)

Som en viktig del av arbeidet med å lage et brukervennlig nettsted, ser vi på brukermønsteret til de som besøker nettstedet. For å analysere informasjonen, bruker vi analyseverktøyet Google Analytics. Google Analytics bruker informasjonskapsler/cookies (små tekstfiler som nettstedet lagrer på brukerens datamaskin), som registrerer brukernes IP-adresse, og som gir informasjon om den enkelte brukers bevegelser på nett. Eksempler på hva statistikken gir oss svar på er; hvor mange som besøker ulike sider, hvor lenge besøket varer, hvilke nettsteder brukerne kommer fra og hvilke nettlesere som benyttes. Ingen av informasjonskapslene gjør at vi kan knytte informasjon om din bruk av nettstedet til deg som enkeltperson. Informasjonen som samles inn av Google Analytics, lagres på Googles servere i USA. Mottatte opplysninger er underlagt Googles retningslinjer for personvern. En IP-adresse er definert som en personopplysning fordi den kan spores tilbake til en bestemt maskinvare og dermed til en enkeltperson. Vi bruker Google Analytics sin sporingskode som anonymiserer IP-adressen før informasjonen lagres og bearbeides av Google. Dermed kan ikke den lagrede IP-adressen brukes til å identifisere den enkelte brukeren.

2. Søk

Hvis nettsiden har søkefunksjon så lagrer informasjon om hvilke søkeord brukerne benytter i Google Analytics. Formålet med lagringen er å gjøre informasjonstilbudet vårt bedre. Bruksmønsteret for søk lagres i aggregert form. Det er bare søkeordet som lagres, og de kan ikke kobles til andre opplysninger om brukerne, slik som til IP-adressene.

3. Del/tips-tjenesten

Funksjonen "Del med andre" kan brukes til å videresende lenker til nettstedet på e-post, eller til å dele innholdet på sosiale nettsamfunn. Opplysninger om tips logges ikke hos oss, men brukes kun der og da til å legge inn tipset hos nettsamfunnet. Vi kan imidlertid ikke garantere at nettsamfunnet ikke logger disse opplysningene. Alle slike tjenester bør derfor brukes med vett. Dersom du benytter e-postfunksjonen, bruker vi bare de oppgitte e-postadressene til å sende meldingen videre uten noen form for lagring.

4. Nyhetsbrev

Nettsiden kan sende ut nyhetsbrev via epost hvis du har registrert deg for å motta dette. For at vi skal kunne sende e-post må du registrere en e-postadresse. Mailchimp er databehandler for nyhetsbrevet. E-postadressen lagres i en egen database, deles ikke med andre og slettes når du sier opp abonnementet. E-postadressen slettes også om vi får tilbakemelding om at den ikke er aktiv.

5. Påmelding, skjema

Nettsiden kan ha skjema for påmelding, kontaktskjema eller andre skjema. Disse skjemaene er tilgjengeliggjort for publikum for å utføre de oppgaver de er ment å gjøre. Påmeldingsskjema er for at besøkende kan melde seg på eller registrere seg. Kontaktskjema er for at besøkende enkelt kan sende en melding til nettsidens kontaktperson. Vi ber da om navnet på innsender og kontaktinformasjon til denne. Personopplysninger vi mottar blir ikke benyttet til andre formål enn å svare på henvendelsen. Skjema sendes som epost via Mailgun som tredjepartsløsning. Hele innsendelen blir lagret hos Mailgun i 24 timer. Mellom 24 timer og 30 dager er det kun mailheader som blir oppbevart før innsendelsen blir slettet etter 30 dager. Årsaken til denne lagringen er for å bekrefte om eposter blir sendt fra nettsiden og videresendt til riktig mottaker. Når eposten er mottatt av mottaker så er det opp til mottaker å avgjøre Databehandlingsbehovet av eposten.

6. Side- og tjenestefunksjonalitet

Det blir brukt informasjonskapsler i drift og presentasjon av data fra nettsteder. Slike informasjonskapsler kan inneholde informasjon om språkkode for språk valgt av brukeren. Det kan være informasjonskapsler med informasjon som støtter om lastbalanseringen av systemet slik at alle brukere blir sikret en best mulig opplevelse. Ved tjenester som krever innlogging eller søk kan det bli brukt informasjonskapsler som sikrer at tjenesten presenterer data til rett mottaker.

7. Hvordan håndtere informasjonskapsler i din nettleser

www.nettvett.no kan du lese om hvordan du stiller inn nettleseren for å godta/avvise informasjonskapsler, og få tips til sikrere bruk av internett.