Eksplosive søkertall til studieretning med nullopptak i 2019

Fra venstre: Helga D. Ísfold Sigurðardóttir, førsteamanuensis og studieprogramansvarlig for Spill og opplevelsesteknologi på Nord universitet her med studentene Joakim Bye, Jan-Tore Sylten og Jane Atkinson.
Spill og opplevelsesteknologistudiet ved Nord har opplevd stor pågang fra både nasjonale og internasjonale søkere de siste årene. Selv om studiet åpenbart er svært populært, gikk det dessverre i år mot nullopptak. F.v: Helga D. Ísfold Sigurðardóttir, førsteamanuensis og studieprogramansvarlig her med studentene Joakim Bye, Jan-Tore Sylten og Jane Atkinson.

Bachelorstudiet for Spill og opplevelsesteknologi ved Nord universitet har på bare 9 år vokst fra å være et lite og relativt ukjent bachelorstudium, til å bli et ettertraktet, internasjonalt program. Før nullopptak ble vedtatt i mars hadde de allerede 555 søkere, og det var før søknadsfristen for EU/EØS og Norge var utløpt.

Helga D. Ísfold Sigurðardóttir, som er førsteamanuensis og studieprogramansvarlig forklarer at de har flere kontakter i bransjen, og at de har utviklet studiet i tett samarbeid med dem.

– Vi har spurt bransjen om hva som bør vektlegges for at våre studenter skal bli godt rustet til å få en fot innenfor, og så har vi prøvd å tilpasse studiet ut i fra tilbakemeldingene, som for øvrig har vært utelukkende positive. Internasjonale firmaer som Wargaming og Framestore kontakter oss nå og tilbyr internship. Så noe riktig må vi ha gjort for at så store aktører som dem ønsker våre studenter inn i staben sin.

Nord universitet kom først i kontakt med Wargaming, Framestore, CCP og flere kjente aktører fra bransjen på grunn av mediefestivalen &Action, som arrangeres hvert år på Steinkjer. Her kommer flere kjente navn og rekrutterere fra hele medieindustrien for å holde foredrag, workshops og snakke med studentene.

– En rekrutterer i Framestore sendte meg melding på LinkedIn ved en anledning med informasjon om at de hadde sju ledige internships. Bakgrunnen for dette var fordi vi nylig hadde gjennomført &Action, forteller spillstudent Jane Atkinson entusiastisk.

Jane trives veldig godt i Steinkjer og håper at med InnoCamp, vil det bli større muligheter for å få jobb i nærmiljøet.

– Da jeg først hørte om InnoCamp som konsept, syntes jeg det virket kjempespennende. Kanskje får jeg arbeid her? Kanskje slipper jeg å flytte på meg? Det er genialt at man kan snakke med flere bedrifter og få innspill på det det man jobber med. Jeg har troen på at nettopp dette kan bidra til flere samarbeidsprosjekter på tvers av både aktører og næringsklynger. Jeg gleder meg!

Et allsidig studie med fokus på hele prosessen fra konsept til sluttprodukt

Hun går for tiden første året på spill og opplevelsesteknologi og hadde hørt mye fint om kurset fra venner før hun søkte.

– Jeg ble veldig positivt overrasket. Man lærer seg alle prosessene med å lage et spill gjennom fag som Game Lab, Game Design, Programmering, 3D-kunst, Concept Art og så videre. Studiet dekker alt fra konsept til sluttprodukt, og vi lager et spill hvert semester.

Alt dette ser ut til å gi en form for avkastning, for Nord-studenter høster i tillegg priser fra både fjernt og nært.

– Norwegian Game Awards, for å nevne én, er den eneste prisutdelingen i Norge rettet mot spill. Der ble fire spill fra vårt bittelille program nominert. En av disse vant også de to største prisene, som er Game of the Year og Gamer’s Choice. I fjor vant Nord-studentene Game of the Year» også, og i 2017 vant de Design of the Year. Det er vi veldig stolte av, smiler Helga D. Ísfold Sigurðardóttir.

Utdannes ikke nok fagfolk for å møte behovet fra bransjen

Det er heller ikke mange universiteter i Norge som har både spill og opplevelsesteknologi kombinert i én og samme grad. Opplevelsesteknologi vil si interaktive muligheter som virtuell- og utvidet realitet. Denne teknologien brukes også innen store sektorer som utdanning, industri, reise, bygg- og eiendom og helse. Det er med andre ord et fagområde som er svært ettertraktet i dagens samfunn.

– Vi blir hele tiden bombardert av firmaer som driver med blant annet markedsføring og læringsløsninger. De ønsker at studentene våre skal være med på ulike prosesser. Det er positivt, men også litt skremmende når etterspørselen er så stor. Vi er rett og slett ikke mange nok til å møte behovet fra bransjen, sier Helga D. Ísfold Sigurðardóttir som også ønsker trekke frem kvaliteten på fakultetet.

– Vi ligger godt an, både når det gjelder førstekompetanse og arbeidserfaring innen spill og opplevelsesteknologi. I dag er vi godt over kravene til NOKUT, og vi har stor tro at med denne utviklingen vil kompetansenivået ligge på et enda høyere nivå i løpet av få år.