InnoCamp-samarbeid skal sette fokus på psykisk helse hos veteraner

Screenshot fra piloten som er laget i forbindelse med en kampanje rettet mot psykisk helse og veteraner. Foto: Camerat.
Screenshot fra piloten som er laget i forbindelse med en kampanje rettet mot psykisk helse og veteraner. Foto: Camerat.

Riffsterk rock av den tøffe, harde sorten er Pånnivågns varemerke. Nå ønsker de å sette fokus på på veteransaken, hverdagslivet etter utenlandsoperasjoner og mental helse i samfunnet generelt gjennom en helt unik videoproduksjon.

Flere aktører på InnoCamp samarbeider om dette prosjektet. Camerat står for produksjonen, PKOM er prosjektansvarlig og hovedlåtskriver og gitarist Ola Årbogen i Pånnivågn jobber hos Smart Media i det daglige. De har allerede fått laget en pilot, og søker nå etter midler for å gjennomføre kampanjen.

Se piloten her: 

I en undersøkelse utarbeidet av Institutt for militærpsykiatri og stressmestring, Forsvarets sanitet (IMPS) i samarbeid med Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress (NKVTS) svarte 4200 Afghanistan-veteraner at de hadde opplevd å bli angrepet av fienden. 2000 opplevde et øyeblikk der de trodde de skulle dø. Minst 1000 har nå én eller flere psykiske helseplager. I tillegg vet vi at det er mange med samme erfaring fra øvrige operasjoner som på Balkan, i Libanon med flere. Og mørketallene er store. Med dette som bakteppe ønsker gutta bak Pånnivågn å lansere en stor kampanje som belyser disse utfordringene.

Les mer og støtt prosjektet her: http://spleis.no/wolverine

Alle kjenner en veteran

– Vi mener dette er noe som angår alle. Alle kjenner en veteran. Veteranen er naboen din, kollegaen din eller en nær slektning. Kanskje er en av dine kolleger, eller en av dine venner, en del av mørketallene, sier Håvard Haugan, vokalist i Pånnivågn. Han er selv veteran med flere utenlandsoperasjoner bak seg. Først i Kosovo, deretter i Afghanistan.

For å belyse dette temaet har bandet gitt ut den ferske singelen kalt «Jærv». Den ble framført på Steinkjerfestivalen nylig med en video med krigsscener, flere av dem fra Afghanistan, på et stort lerret bak på scenen. Sangen bruker metaforer om krig og strid til å beskrive følelsen av å slite psykisk i hverdagen. Dette skal formidles gjennom en unik videoproduksjon, med script laget av veteraner som har kjent på utfordringene med å «komme hjem» og brukes i en større kampanje rettet mot veteraner. Produksjonsselskapet Camerat har laget en pilot som viser hvordan sangen kan brukes i en større kampanje for mental helse. Denne piloten skal brukes for å skaffe midler til gjennomføring av prosjektet.

– «Jærv» har en tekst som fort skaper bilder i hodet for oss som har opplevd krig på nært hold, røper Håvard.

– Det var det som også slo meg med en gang jeg hørte den. Jeg tenkte på psykisk helse med en gang. Og på hvor mange krigsveteraner som har slitt og sliter etter å ha kommet hjem fra tjeneste utenlands, sier Jonas Gulstad Opsal, som selv er veteran og initiativtaker til prosjektet.

 

Betyr mye

Selv om Håvard aldri kom i nærkontakt med livstruende situasjoner, gjorde oppholdene noe med ham.

– Du får et helt annet perspektiv på livet. Vi som er født, oppvokst og bor i Norge vet ikke hvor godt vi har det. Både i Kosovo og Afghanistan levde vi blant mennesker som hver dag strevde med å få til et bra liv for seg og sine familier. Og det på et eksistensielt minimum, forklarer han.

Derfor oppleves den siste måneders scener fra et Afghanistan under Taliban-kloa som ekstra spesielle. Det samme gjør de for Jonas Gulstad Opsal.

– Når du selv har tjenestegjort der nede, får du følelser for landet og folket. Samtidig vet du hvor tøft en del av krigsveteranene som kommer hjem har det. Flere av dem med forferdelige scener i hodet sitt, beskriver Opsal, som tok initiativet til kampanjen etter han hadde hørt sangen på Spotify første gangen. Jonas har også hovedrollen i filmen.

Mange av dem som reiser ut er unge soldater, og en musikkvideo for å belyse viktigheten og risikoen ved utenlandsoppdrag er et mer treffende medie enn en brosjyre eller et informasjonsbrev.

– Vi tror dette er en effektiv måte å nå ut til veteraner, pårørende, familie, kolleger og øvrig publikum. Håpet er at flere med utfordringer i hverdagen kan bli sett – både veteraner og andre med tilsvarende utfordringer. I beste fall kan produksjonen være med på å redde liv. Jeg må innrømme at dette betyr mye for meg, forteller Håvard.

Pånnivågn betyr også mye for ham. Hardrockgruppa som ble dannet i 2003, tok pause fra 2013 til i år. Pausen var det ulike årsaker til, men nå skal det satses for fullt.

– Vi føler at vi aldri har blitt tatt helt seriøst. Men det skyldes vel mest at vi i starten av karrieren hadde humoristiske tekster og lite alvor. Mens vi i dag framstår i en mer voksen og profesjonell utgave, som kan skrive låter om seriøse tema. Mange som har hørt oss for første gang og har sagt at de ble positivt overrasket. At de hadde ventet seg noe annet. Noe mer humoristisk, smiler han.

Bak Pånnivågn-fasaden lurer nemlig alvoret – og en gjeng dyktige musikere og samfunnsengasjerte rockere. Kanskje kan «Jærv» bidra til en større gjennombrudd. Det er snakk om en låt med trøkk og en tekst med et sterkt budskap.

– Det vil vi gjerne ut med. Og det på bredere front enn det Pånnivågn har gjort så langt. Vi vil bli tatt på alvor, sier Håvard Haugan.

Jonas Gulstad Opsal nikker og er enig. Selv om de to ikke kjenner hverandre så godt, har de noe felles. Noe sterkt som de aldri kommer unna.

– Har du først tjenestegjort som soldat i et krigsherjet land, er det noe du aldri glemmer, avslutter Håvard Haugan og Jonas Gulstad Opsal.

Produksjonsselskapet Camerat skal produsere filmen. PKOM er prosjektansvarlige. Manus er laget i samarbeid med veteraner. Musikken er skrevet og fremført av Pånnivågn. Et eventuelt overskudd av kampanjen vil i sin helhet gå til en organisasjon som jobber for bedre psykisk helse hos veteraner.

 

Lenke til musikk: https://open.spotify.com/track/2FBnG32EOemUNwVpEjfxYy?si=09445d08f97f4081

Les mer og støtt prosjektet her: http://spleis.no/wolverine