Logoen for Innovasjonscampus Steinkjer er kåret

Juryen, som er sine klyngers utvalgte representanter, ved vinnerutkastet fra venstre: Linda Bomann, Kreativ klynge, Solveig Fleicher, Studentklyngen, Kristian Rostad Egge, Nord Universitet, Astrid Skogseth, Utviklingsklyngen, Lars Bendik Austmo, Forskningsklyngen og Brita Buan fra Landbruksklyngen. Foto
Juryen, som er sine klyngers utvalgte representanter, ved vinnerutkastet fra venstre: Linda Bomann, Kreativ klynge, Solveig Fleicher, Studentklyngen, Kristian Rostad Egge, Nord Universitet, Astrid Skogseth, Utviklingsklyngen, Lars Bendik Austmo, Forskningsklyngen og Brita Buan fra Landbruksklyngen.

En jury bestående av representanter fra de ulike klyngene har nå kåret vinnerlogoen til Innovasjonscampus Steinkjer. Det visuelle uttrykket er en del av en større prosess hvor det jobbes med merkevareplattformen til Innovasjonscampus.

Jurymedlem Astrid Skogseth fra Steinkjer Næringsselskap forteller at det var 33 fine idéskisser med i utvelgelsen. Derfor var det veldig krevende å kåre bare én vinner.

– Vi var kjempeimponerte over alle ideene, så vi startet ganske bredt før vi snevret oss inn. Jeg opplevde hele utvelgelsesprosessen som både demokratisk og involverende. Det var også helt vesentlig at vi hadde med representanter fra alle klyngene, slik at vi i fellesskap kan stå for historien og logoen. Det var ikke et enkelt valg, men vi ble til slutt enige om hvilken som passet best i forhold til kriteriene som vi hadde, forteller Astrid Skogseth.

En av kriteriene var at logoen ikke skulle konkurrere mot de andre logoene. Den skulle derimot virke supplerende og representere Innovasjonscampus Steinkjer på best mulig måte.

Vigdis Nordtømme vant logokonkurransen

Vinnerlogoen var det grafisk designer i Lindseth Reklame Vigdis Nordtømme som utarbeidet. Hun forklarer gjerne tanken bak designet.

Grafisk designer i Lindseth Reklame Vigdis Nordtømme sto for vinnerbidraget under logokonkurransen. Foto

Grafisk designer i Lindseth Reklame Vigdis Nordtømme sto for vinnerbidraget.

– Logoen skal symbolisere en ny verden – et nytt univers… i det lille og det store. Jeg ville vise noe av denne ideen og samtidig trigge fantasien litt. Noen vil se baller (samspill), noen vil se atomer eller planeter (det nye mulighetsrommet), og noen ser en I (prikken over i-en) og en C (InnovasjonsCampus). Og sånn tror jeg det vil bli i virkeligheten også. For noen blir dette en og en halv sirkel, for andre et univers av muligheter.

Innovasjonscampus Steinkjer forkortes til InnoCamp

Om navnet tenkte hun at Innovasjonscampus Steinkjer er for langt, og at ICS er intetsigende og vanskelig å huske, derfor foreslo hun heller InnoCamp.

– InnoCamp skaper et nytt mulighetsrom – et sted for nyskaping og innovasjon. I samspillet mellom næringsliv, akademia og forskning er det store muligheter for at nye ting oppstår – nye måter å jobbe på, nye løsninger på utfordringer og nye samarbeidspartnere.

Vigdis laget logoen i svart for å vise at formen fungerer uansett fargevalg, men også fordi den skal være rammen rundt og løfte frem alle de fargerike aktørene som InnoCamp skal bestå av.

– Jeg ønsket å lage en logo som var tidsriktig, det vil si minimalistisk på alle vis – enkel både i form og farge. Jeg ville også gi et signal om lekenhet og samtidig seriøsitet og stødighet, avslutter hun.