Ny HR-sjef i Smart Media

Gleder seg: Geir Fosland har startet som HR-sjef i Smart Norway der både Smart Media og Camerat inngår.
Gleder seg: Geir Fosland har startet som HR-sjef i Smart Norway der både Smart Media og Camerat inngår.

Geir Fosland er ny medarbeider i Smart Media.

Jeg hadde ikke pendlet til Steinkjer om dette ikke var en jobb jeg trivdes veldig i.

Han ble overrasket da han besøkte Smart Media for første gang. Nå gleder HR-sjef Geir Fosland seg til å ta fatt på nye, spennende oppgaver i Smart Norway der både Smart Media og Camerat inngår.

 

– Jeg visste ikke at Smart Media hadde over 30 ansatte og leverte til store selskaper. Samtidig ble jeg overrasket av at min egen radar var så dårlig. Det har sikkert noe med storbyfenomenet å gjøre, sier Geir Fosland.

 

Jobbtilbud da koronaen kom

Han snakker om det aller første møtet med Smart Media i oktober 2019. Siden den gang har det gått slag i slag.

I første omgang ble han leid inn som rådgiver og konsulent i en tidsbegrenset periode. Arbeidsoppgavene var blant annet kompetanseutvikling, rekrutteringsarbeid.

 

Så, på vei ut av kontoret en fredag i mars 2020, neste samtidig som koronabølgen hadde skyllet over landet, ble han spurt av Smart Media:

“Vil du jobbe fast hos oss? Du får tenke på det over helgen!”

Svaret ble ja, og i dag har Geir Fosland startet som HR-sjef.

 

Kultur for deling

Fosland er opprinnelig fra Tromsø, er utdannet statsviter, men har også studert juss. Han har i en årrekke jobbet innen HR og rekruttering og har blant annet jobbet for Adecco, Capus, Norservice, Capgemini og HR-gruppen.

Har har også vært HR/HMS sjef hos Insider Facility Services samt prosjektleder i flere selskaper.

 

Fra 1. juli 2020 startet han som HR-sjef på heltid i Smart Media. Han sier kulturen i digitalbyrået i Steinkjer var den viktigste grunnen til at han takket ja til jobben.

– Det er en flat struktur her og veldig lite hierarki. Det er også en sterk og lett, demokratisk kultur der vi deler så mye som mulig med hverandre, sier han.

 

Noe av det han setter aller mest pris på i Smart Media er at en jobber på godt på tvers uansett om en jobber med koding eller design.

– Dette gjør oss veldig sammensatt. I noen bedrifter er det vanntette skott mellom avdelingene. Det er det ikke her, sier han.

 

Hjelper medarbeiderne 

Med bosted i Trondheim er Fosland dagpendler til Steinkjer. Så langt har det gått veldig bra,

– Den store fordelen er at du får jobbet på toget. Men jeg hadde ikke pendlet til Steinkjer om det ikke var en jobb jeg trivdes veldig i, sier han.

 

Som sine viktigste oppgaver trekker han fram det å hjelpe medarbeidere til å vite hvor en er og hvor en skal.

– Da tenker jeg på både fag og kompetanse. I Smart Media lever vi hele tiden av å utvikle og forsterke kunnskap. Det å samle sammen den informasjonen og gi påfyll tilbake til organisasjonen er det viktigste jeg gjør, sier han.

 

Lite opptatt av titler

Han berømmer Smart Media for å satse på HR selv om bedriften er relativt liten målt i antall ansatte.

– Bedrifter som tror at de trenger HR bare fordi de er store tar feil. Her i Smart Media er HR operativt og leverer til ulike prosesser i bedriften. Selve tittelen “HR-sjef” er ikke så viktig. Det viktigste er at jeg får være med å utvikle mennesker, sier han.

 

HR-sjefen i Smart Media er også engasjert i Smart Norway som er en del av Smart-paraplyen. Smart Norway er eier og støttespiller til bedrifter innen digital kommunikasjon og markedsføring. Gjennom Smart Norway selger Fosland sin HR-kunnskap til eksempelvis gründerselskaper, og de første oppdragene er allerede i boks.

 

Stadig i utvikling

Fosland mener at noe av det som gjør Smart Media unikt er at de stadig gjenoppfinner seg selv.

– Det er ikke mange som gjør det. En del firmaer som fyller 15 år (Smart Media ble 15 år i 2020, red.anm.) gjør ikke ting annerledes enn de gjorde for fem år siden. På 15-årsdagen i Smart Media så en bare framover. Det er en styrke, og jeg garanterer at Smart Media er enda bedre og annerledes om to år fra nå, sier han.