Oi! Trøndersk Mat og Drikke etablerer seg på Steinkjer og InnoCamp
Tre nye bedrifter har blitt en del av InnoCamp de siste ukene: Oi! Trøndersk Mat og Drikke, kommunikasjonsbyrået Pkom AS og rådgivningsselskapet Avantas. Felles for alle tre er at de ansatte kommer fra mediebransjen. I tillegg har også Smart Media hentet erfaring fra mediebransjen.
Silje Kolaas, kommunikasjonsleder i Oi! Trøndersk Mat og Drikke, er det nye tilskudet i utviklingsklyngen på InnoCamp. Oi! står bak blant annet Trøndersk Matfestival, Bryggerifestivalen i Trondheim og Trøndersk Matmanifest, og jobber også med forskning og utvikling og rekruttering til verdikjeden innen matproduksjon både i blå og grønn sektor. Dermed kan man trygt påstå at Silje og Oi! har havnet midt i smørøyet på InnoCamp. Etableringen på Steinkjer og InnoCamp er en del av satsingen på Trøndelag som matregion, og for å komme nærmere samarbeidspartnere i norddelen av fylket.
– Oi! liker å være der det skjer, da er InnoCamp den rette plassen for oss. I Oi! er det høyt tempo og vi har en helhetlig tilnærming til å styrke vår matregion gjennom både festivalene, rekrutteringsarbeidet og forsknings- og utviklingsprosjektene våre. Vi samarbeider allerede med flere aktører på InnoCamp og ser fram til å utvikle oss mer sammen med de og nye partnere. Trøndelag som matregion har fått internasjonal anerkjennelse og i 2022 har vi status som European Region of Gastronomy. Oi! har et glødende hjerte for trøndersk mat og drikke, og til sommeren skal vi arrangere hele tre festivaler. Matopplevelser i Trøndelag skal stå på bucketlista til matglade turister fra hele verden og i 2030 skal maten vi produserer være klimanøytral, forteller Silje svært engasjert.
Silje bor i Steinkjer, men kommer opprinnelig fra Namsos. Hun er styremedlem i Kommunikasjonsforeningen i Trøndelag og har tidligere lang erfaring som journalist i blant annet NRK Trøndelag.
Bladfykene inntar InnoCamp
Tre andre mediehoder som flyttet inn på InnoCamp 1. februar er Otto Ulseth, Arve Løberg og Jo Kristian Kvernland. Otto er nok den første på InnoCamp som har en egen artikkel på italiensk Wikipedia. Han har i tillegg en imponerende CV som både forfatter, idrettsleder og mediemann. Han har gitt ut bøker om og med blant annet Oddvar Brå, Drillo, Petter Northug og Nils Arne Eggen. I det daglige jobber han for og er medeier i trenings- og konsulentselskapet Avantas Aktiv. I tillegg er Otto fast sportskommentator for avisa Nidaros. De fleste kjenner han nok best som Adresseavisens tidligere sportsredaktør, men han har også jobbet som journalist i både NRK og Dagbladet. I tillegg har han en lang karriere som fotballtrener, blant annet som hovedtrener for Tromsø i eliteserien og som assistenttrener for det irakiske landslaget. Nå har han og Avantas flyttet inn sammen med Pkom i 3. etasjen i det gamle skolebygget på InnoCamp – passende nok med den nye lokalavisen Steinkjer24 som nærmeste nabo.
På dette kontoret finner vi også to andre personer med bakgrunn fra mediebransjen – Arve Løberg og Jo Kristian Kvernland. Begge jobber i kommunikasjonsselskapet Pkom AS, som leverer strategiske og kommunikative tjenester til næringslivet. Arve Løberg er tidligere sjefredaktør og adm. dir. i Trønder-Avisa og har også fartstid som journalist i både VG og Namdalsavisa. Han var med på å stifte TV 2 i sin tid, og var tv-kanalens første informasjonssjef. Mellom årene i TV 2 og Trønder-Avisa rakk han å være markedsdirektør i teleselskapet Chess og platedirektør for plateselskapet Norske Gram, med blant annet D.D.E. og Åge Aleksandersen i porteføljen.
Jo Kristian Kvernland har også en fortid fra Trønder-Avisa. Her var han i flere år privatmarkedssjef. Han har i tillegg bakgrunn som kommunikasjonsrådgiver i fylkeskommunen, kommunikasjonssjef på Stiklestad nasjonale kultursenter og gründer av kommunikasjonsbyrået Ofag AS. Kvernland er kanskje mest kjent for engasjementet for heimbygda Beitstad og bolyst-prosjektet Kortenbbgåsas ve & vel. For arbeidet her vant han og kompanjongen Håvard Haugan den fylkeskommunale frivillighetsprisen i 2012, og var en av tre finalister i kampen om den nasjonale frivillighetsprisen. I tillegg til å være utdannet journalist har Jo Kristian utdanning som ølsommelier, og deler mer enn gjerne sin erfaring og gode smaker gjennom ølsmakerkurs og foredrag.
Smart Media i spennende utvikling
Smart Media har også sett til mediebransjen, og det siste smarte hodet i bedriften er Trønder-Avisas tidligere digitale guru Håvard Bartnes. Det finnes ikke den koden eller digitale utfordringen Håvard ikke kan løse, så her har Smart Media gjort et varp. Etter mange år som digital altmuligmann i Trønder-Avisa og Polaris-konsernet, har Håvard de siste årene vært partner i Snopp Designbyrå (som nylig skiftet navn til Albin). Nå går han løs på nye utfordringer på InnoCamp og blir en del av et stadig større fagmiljø i en bedrift i spennende utvikling.
– Jeg gleder meg virkelig til å være med på den reisen Smart Media har startet. Med erfaring fra store miljø som DataPower Learning og fra Trønder-Avisa, var det absolutt spennende å være en del av Albin – hvor alt og alle var i en armlengdes avstand – men nå er jeg for første gang i et større profesjonelt miljø med aktive og flinke folk innenfor mitt fagfelt og interesseområde. Det er litt som å ramle ned i en godtepose. Hver dag og hvert nye bekjentskap er en utrolig spennende opplevelse, forteller Håvard som gleder seg til å bli bedre kjent med miljøet på InnoCamp.