Tar digitale sjumilssteg sammen

BEDRE SAMMEN: Anne Peggy Schiefloe i T:Lab, Per Sigurd Lindseth i Lindseth Reklame og Håkon Sivertsen hos SINTEF InnoCamp drar veksler på hverandres kompetanse.
BEDRE SAMMEN: Anne Peggy Schiefloe i T:Lab, Per Sigurd Lindseth i Lindseth Reklame og Håkon Sivertsen hos SINTEF InnoCamp drar veksler på hverandres kompetanse.

Da Lindseth Reklame trengte bistand for å ta bedriften et steg videre, var hjelpen bare en gang og ei trapp unna.

– Vi er ikke skapt sånn at vi setter oss med hendene i fanget og ser hva som skjer, sier Per Sigurd Lindseth, daglig leder og andre generasjons Lindseth i Lindseth Reklame.

Byrået, som har eksistert siden 1982, har vært med på utviklingen fra klipping og liming til dagens digitale og nettbaserte medieverden.

Da koronaen stengte ned Norge i mars, tok det ikke lang tid før de skjønte at de måtte foreta seg noe.

– Vi hadde snakket om å utvide virksomheten vår lenge, men vi hadde aldri riktig tatt oss tid til det, forteller Per Sigurd. – Koronaen var nok det sparket bak vi trengte for å sette oss ned og virkelig se på hvilken retning vi skal gå i.

Da beslutningen først var tatt, var veien fra ord til handling kort – bokstavelig talt. Sammen med over 40 andre virksomheter er Lindseth Reklame lokalisert på InnoCamp i Steinkjer. Én etasje under Lindseth sitter inkubatoren T:Lab, som hjelper nye og eksisterende bedrifter å sette ideer ut i livet.

Bedre sammen

Anne Peggy Schiefloe hos T:Lab er glad for at det skapes synergieffekter for aktørene som er samlokalisert på InnoCamp.

– Vi tente umiddelbart på ideen til Lindseth, forteller Anne Peggy Schiefloe, som er inkubatorleder i T:Lab.

– Det er alltid spennende når etablerte næringslivsaktører våger å tenke nytt.

Anne Peggy satte sammen et team med ansatte både i Lindseth Reklame og i T:Lab, og sammen jobbet de ut en plan og en pitch for satsingen. Pitchen ble presentert for Innovasjon Norge, som ga tommel opp for at Lindseth Reklame kunne søke om støtte. Da involverte Anne Peggy enda en InnoCamp-aktør i prosjektet. Håkon Sivertsen, som er forsker i SINTEF, ble koblet på for å bistå i arbeidet med å skrive søknaden.

– Dette prosjektet er et stjerneeksempel på samarbeidet på InnoCamp, mener Anne Peggy og legger til at samlokaliseringen har uten tvil gjort det enklere å få til ting sammen.

Digitaliserer bedriften

Med god hjelp fra T:Lab og SINTEF har Lindseth Reklame fått 200 000 kroner i støtte av Innovasjon Norge for å se på mulighetene for å ta i bruk og utvikle neste generasjons informasjonsskjermer. Prosjektet er i startgropa, og Per Sigurd gleder seg til å komme ordentlig i gang med det.

– Vi har store ambisjoner for Lindseth Reklame også i årene fremover, sier Per Sigurd.

– Blir vi gode på individualisert, tilpasset informasjon på digitale flater, vil det gavne både det lokale næringslivet og oss.

Anne Peggy roser Lindseth reklame for å tørre å tenke nytt.

– Dette er et godt eksempel på hvordan etablert næringsliv kan tenke nytt i nedgangstider, sier hun.

– Vi i T:Lab har lang erfaring i å bistå bedrifter i å utvikle nye forretningsideer, og stadig flere lokale bedrifter ber oss om hjelp til å utfordre dem slik at de tør å gå et ekstra skritt. Det er god fart i næringslivet i Trøndelag!

Jobber du i en bedrift som trenger hjelp? Ta kontakt med T:Lab!