Ungdommens distriktspanel fikk nyte godt av synergiene InnoCamp skaper

Ungdommens distriktspanel samla til oppstart hos statsministeren og kommunalministeren 17. januar 2020. Foto: Kommunal- og moderniseringsdepartementet
Ungdommens distriktspanel samla til oppstart hos statsministeren og kommunalministeren 17. januar 2020. Foto: Kommunal- og moderniseringsdepartementet

Distriktssenteret sitter midt i hjertet av InnoCamp. Her er de er samlokalisert med blant annet SINTEF og NIBIO. Etter at de flyttet inn i nye lokaler på InnoCamp merket Distriktssenteret umiddelbart effekten av å være en del av et større kompetansemiljø.

 

Distriktssenteret er et nasjonalt kompetansesenter for distriktsutvikling, som arbeider for å gjøre det attraktivt å bo og jobbe i distriktene. I tillegg til kontoret på InnoCamp har de kontorer i Sogndal og Alstahaug. Distriktssenteret merket fort en stor forskjell da de flyttet inn på InnoCamp. Her fikk de plutselig kontakt med et stort nettverk, gode faglige diskusjoner og andre perspektiver.

 

– Miljøet på InnoCamp har helt klart påvirket oss. Her er det kort vei til ressurser og samarbeidspartnere. Her kan man ha faglig utveksling over en kort prat i kantina, uten annen agenda enn at man også må spise, forteller kommunikasjonssjef Dan-Erik Aggvin.

Ungdommens distriktspanel

– Jobben som ble gjort i forbindelse med «Ungdommens distriktspanel» er et godt eksempel på hvilke muligheter samspillet på InnoCamp Steinkjer kan gi, legger han til.

 

Høsten 2019 ble 10 ungdommer fra hele landet plukket ut til å gi regjeringen råd om hva som skal til for at unge vil bo, arbeide og investere framtida si på bygda. Disse utgjorde «Ungdommens distriktspanel». Distriktssenteret va tilrettelegger for arbeidet, mens flere aktører som holder til på InnoCamp bidro inn i prosessen. Bedrifter som Kvarving kommunikasjon, Etcetera, Lindseth reklame, Smart Media, Camerat og PwC var alle involvert i arbeidet, samtidig som studenter ved Nord universitet ble brukt aktivt på å komme med innspill.

 

Se ungdommenes budskap her:

 

– I starten var de gode ressursene i nærmiljøet veldig viktig slik at vi faktisk kunne få hjelp til å forstå hvordan vi kunne løse oppdraget – på ungdommens premisser, forteller Anne Irene Myhr, som er seniorrådgiver på Distriktssenteret.

På ungdommenes premisser

– Da vi fikk oppdraget hadde vi i utgangspunktet bare tre uker på oss. Da måtte vi hive oss rundt og tenke kjapt. Hvem er våre venner? Da var det enkelt å bruke aktører som var lett tilgjengelig. Det første vi måtte finne ut av var hvordan vi skulle nå ungdommen. I denne prosessen brukte vi Kvarving kommunikasjon og Lindseth Reklame, legger Anne Irene til.

 

– Vi trengte et eget uttrykk, grafisk profil, markedsmateriell. Sammen med Kari Anne Kvarving i Kvarving kommunikasjon hadde vi et første møte med utvalgte ungdommer, og det ble tydelig at vi måtte bruke sterke farger, sier Myhr, og legger til at det har vært svært viktig å høre på ungdommene i hele prosessen.

 

– Vi har vært veldig tro mot det ungdommen har sagt hele veien. Når de var  såpass tydelig på sterke farger, så gikk vi for det. En designer ville nok valgt litt mer duse farger, da det var det som var trenden. Det kan virke som en bagatell, men i det store og hele er slike detaljer viktig for å skape forankring og eierskap til prosessen, forklarer Anne Irene.

 

At de selv ikke var i målgruppen kom tydelig til syne da det digitale markedsføringsselskapet Etcetera la fram sin rapport over hvor mange de målrettede digitale annonsene hadde nådd.

– Det var svært gode tall, men jeg hadde ikke sett annonsen en eneste gang. Jeg var tydeligvis ikke i målgruppen, ler Dan-Erik.

 

Flere aktører på InnoCamp ble koblet på undervegs i prosessen. Camerat bidro med innhold og filmsnutter, som ble brukt til å rekruttere ungdommer til panelet, og Smart Media var ansvarlig for å lage landingssider. I tillegg ble studenter fra Nord universitet aktivt brukt for å skaffe innspill. Da var det snedig at Studentorganisasjonen hadde et eget kontor rett ut i gangen. InnoCamp sine faste lunsjmøter ble også brukt til å fortelle resten av huset om jobben som ble gjort.

Et imponerende resultat

Arbeidsmetodikken ble utarbeidet av Randi Ness Gidsken Sellæg i PwC, som også har kontor på InnoCamp. 

 

– Randi hadde selv innsikt fra et tilsvarende regjeringsoppnevnt prosjekt da hun var ungdom, i tillegg kjenner hun politikken fra innsiden etter å ha jobbet mange år som rådgiver for både finansdepartementet og NATO-sjef Jens Stoltenberg, sier Anne Irene som er imponert over ungdommene og sluttresultatet – og skryter veldig av hele prosessen.

 

– Det har vært en artig prosess – der vi har brukt aktører på kryss og tvers her på bygget. Sluttproduktet er også godt påvirket av InnoCamp da Lindseth Reklame har satt sammen den skriftlige rapporten, mens Camerat har redigert filmen som er ungdommenes hovedprodukt, forteller Anne Irene, som også er godt fornøyd med hvordan aktørene involverte seg med ungdommene.

 

– Camerat for eksempel bidro til at ungdommene fikk økt kompetanse. De instruerte og lærte opp ungdommene til å lage korte snutter selv, som de senere kunne sy sammen til et ferdig produkt. I tillegg animerte Camerat flere av de grafiske elementene Lindseth Reklame hadde laget til rapporten, slik at både den skriftlige rapporten og ungdommenes film var gjenkjennbar, forteller Dan-Erik.

 

Les mer og se resultatet av «Ungdommens distriktspanel» her.